فرصت های اینترنت برای گردشگری

اینترنت ابزاری قدرتمند برای جستجو و کسب اطلاعات لازم در تمامی امور مربوط به سفر و گردشگری می باشد. سرعت بالا، سهولت کار، صرفه جویی در وقت و هزینه و موارد بسیار دیگر تمامی میتوانند از ویژگی های کاربرد اینترنت در برنامه ریزی قبل از یک سفر است.

امروزه در تمام دنیا برنامه ریزی یک سفر اعم از پیدا کردن یک محل مناسب، سفارش بلیط، رزرو هتل و .. می توانند به راحتی و بدون دردسر به صورت آنلاین صورت گیرد.

بهره مندی از خدمات گردشگری آنلاین باعث میشود تا شما بتوانید اطلاعات کامل و دقیقی از تمامی جزئیاتی که مرتبط با مقوله گردشگری و سفر است به دست آورید، اطلاعاتی اعم از ساعت پرواز ها، انواع خدمات قابل ارائه در حوزه گردشگری همچون رزرو هتل و اماکن اقامتی، و کسب طلاع از انواع امکانات گردشگری و توریسم و …

خدمات و سرویس های مسافرتی آنلاین می تواند توسط آژانس های مسافرتی، خطوط هوایی، ارائه دهندگان خدمات اقامتی، هتل ها، شرکت های مسافرتی و گردشگری و .. برای مسافران و گردشگران فراهم گردند، آژانس های مسافرتی با خدمات آنلاین تقریبا تمامی خدماتی را که یک آژانس مسافرتی به شکل سنتی و غیر آنلاین ارائه میدهد که میتوانند شامل ارائه اطلاعات کلی رزرو و خرید بلیط و کلیه امور مربوط به اقامت و اماکن گردشگری و توریسم و … را ارائه می دهند.

اما به نظر میرسد که در بسیاری از زمینه های ارائه این خدمات هنوز نقص هایی وجود دارد و مراکز مرتبط با صنعت گردشگری میتوانند در این مورد موثرتر و موفق تر عمل کنند که این نقص ها در خدماتی همچون ارائه توضیحات کامل درباره اماکن گردشگری و اقامتی و مقایسه انواع خدمات، مقایسه قیمت بلیط ها و مقایسه امکانات اماکن اقامتی با یکدیگر و هتل ها و نیز اطلاعات دقیق مربوط به شرکت های مرتبط با صنعت گردشگری و همچنین اطلاعات بسیار کاربردی در زمینه کشورها و انتخاب شهرهای مناسب برای سفر و همچنین ارائه اطلاعاتی در زمینه سرمایه گذاری در کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری، اخبار گردشگری و اخبار بین المللی گردشگری، نقشه ها و مسیرهای دقیق، راهنمای سفر، راهنمای زبان، راهنمای رانندگی، حراج های مسافرتی، تالارهای گفتمان برای مسافران جهت به اشتراک گذاری تجربیات و … به چشم میخورند.

اگر بخواهیم از مزایای ارائه خدمات مسافرتی آنلاین بگوییم، باید به نکاتی مثبتی همچون دریافت اطلاعات رایگان در حوزه های گردشگری و دسترسی به اطلاعات در هر مکان و زمان، راهنمایی و نکات استفاده از اینگونه خدمات به صورت آنلاین می توان اشاره کرد. از طرفی باید در نظر داشت که ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری به صورت آنلاین میتواند بسیار پرسود بوده و بواسطه طیف وسیعی از مشتریان که میتوانند به راحتی به این نوع خدمات دسترسی داشته باشند شاهد تاثیرات چشمگیری در افزایش اعتبار نام آن برند خواهیم بود.

از محدودیت های ارائه خدمات گردشگری و مسافرتی به صورت آنلاین میتوان به عدم دسترسی برخی از افراد به اینترنت و عدم اطمینان کافی آنها به خدمات و سرویس های آنلاین اشاره کرد، هر چند با توجه به همین تعداد کاربری که امروزه در اینترنت وجود دارند اگر ارائه اینگونه خدمات به صورت آنلاین و دقیق و بدون نقص صورت گیرد میتوان شرایط مناسبی را جذب درآمد از این طریق انتظار داشت ضمن اینکه باید صرفه جویی در زمان را به این نقاط مثبت برای کاربران و مشتریان و هم برای صاحبان آژانس های گردشگری اضافه کرد.

با استفاده از ارائه خدمات گردشگری آنلاین ما به مشتریان اجازه میدهیم که انتخاب کنند در چه هتلی قصد اقامت دارند؟ آن هتل چه شرایطی دارد؟ چه قیمتی دارد؟ با چه پروازی به آنجا میرسند؟ ترانسفر فرودگاهی به چه شکل است؟ از کجا خرید میکنند؟ در چه رستورانی غذا میخورند؟ راهنمای دقیق سفر به چه شکل است؟ آیا هتل ارزان قیمت تری وجود دارد؟ آیا با پرواز ارزانتری میتوان به آنجا رسید؟ چه امکاناتی برای خانواده آنها در آنجا وجود دارد؟ و موارد بسیار دیگر.

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که هر سازمان یا شرکتی که قصد راه اندازی خدمات گردشگری آنلاین دارد باید به این موضوع توجه کنند که هر کسی که به نوعی و با هر بودجه ای قصد سفر دارد و مکانی را به عنوان نقطه هدف گردشگری خود انتخاب میکند انتظار دارد تا بتواند علاوه بر دریافت اطلاعات جامع و دقیق در این مورد هر چه را که برای این سفر نیاز دارد از قبل مهیا کند و در طول سفر دغدغه ای برای این موضوع نداشته باشد، بنابراین ارائه خدمات آنلاین گردشگری باید به نوعی انجام گیرد که بتواند به این دغدغه ها و نیازها پاسخ بدهد.

منبع: بهسا- شقایق فرهمند